Ma 27 Jul

Nieuwe oude hobby

Al een tijdje dacht ik erover om een oude hobby weer op te pakken. En als ik het over oud heb, dan heb ik het over meer dan 30 jaar geleden. De reden dat ik het niet eerder opgepakt had, is omdat mijn ouders - zonder wat te zeggen - een heleboel spullen weggegooid hadden. 

Ik had van mijn zuurverdiende geld wat ik in de avonduren verdiend had een Lomo Biolam Microscoop gekocht een Russische researchmicrosocoop, waar ik best wel wat moeite voor heb moeten doen om deze in Nederland te krijgen. Later werden ze door Bresser onder hun naam verkocht.

Bijna de uitvoering zoals ik hem had
Het grapje heeft me iets van 1500 gulden gekost. Lomo was een deel van Leitz toen het gescheiden werd door het ijzeren gordijn. Na de afbraak hiervan is Lomo van de markt verdwenen en om de ontbrekende spullen weer aan te schaffen kon ik net zo goed een nieuwe kopen. Vraag/aanbod en zo...

Domweg te lui om mijn fototoestel te pakken.

Dat heb ik dus gedaan. Uiteraard een goede aanbieding waardoor ik geen nee meer kon zeggen. Dat is mijn vrouwelijke kant, zullen we maar zeggen.

Een andere reden die ervoor zorgde was dat onder de weggegooide spullen een heel goed boek over microscopie zat. Te weten: Leidraad bij de microscopie. Ik was de naam vergeten, dat maakt het lastig zoeken, mijn collega - die ook geintresseerd is in microsocopie - deed een paar suggesties en heel toevallig vonden we het terug in de krochten van het internet.

Zenuwcel, axon en dendrieten
Ruggemerg
Longweefsel

Overigens gaat mijn interesse uit naar eencellige organismen...

Di 14 Jul

Bruxel-les

Vrijdag jongstleden was het dan zo ver. Vrije dag, mooi weer, wat kan er nog misgaan. Uiteraard was ik weer te laat weg, maar dat deerde niet echt, ik zou pas om 19:00 in Antwerpen moeten zijn om in te checken. Ik besloot over Culemborg te rijden, om de eeuwige weg tussen Vianen en Gorinchem te mijden.

De rit ging voortreffelijk tot ik op de brug bij Gorinchem moest wachten. Daar werd ik uitgescholden door een binkie in een bestelautootje. Het was een echte Einstein, want zijn bedrijfsnaam, adres en telefoonnummer stonden in grote letters op zijn auto. Een 06 nummer, dus kennelijk een eenmansbedrijfje. Ze zaten overigens met zijn tweeen in de auto. Zijn partner was volgens mij nog dik onder de 20. Toen ze me later weer passeerden kreeg ik een middelvinger.

Ik heb hem maar even gebeld om te vertellen dat zijn actie bepaald niet slim was met je bedrijfsnaam en adres op de zijkant. Ik hoorde hem aan de andere kant naar adem happen.

Antwerpen zonder noemenswaardige problemen gehaald. Ik was om 18:00 bij de B&B. Deze was gesitueerd onder de grote kerk daar, dus makkelijk terug te vinden.De deur van de B&B zat op slot, er was niemand. Een briefje vroeg of je een van de twee nummers wilde bellen. Het tweede nummer werd na lang overgaan opgenomen. De beheerder vroeg zich af of ik wel gereserveerd had. De email was geen bewijs, hij kon namelijk geen Nederlands. Ik begon het een beetje zat te worden en wilde het gesprek afbreken, om weer naar huis te gaan fietsen. In ieder geval maar een debetcard regelen, want zonder creditcard kun je niet goed een hotel reserveren.

Ik bleek dus de enige overnachter te zijn...

Of eigenlijk ook niet. Nadat het uitgaansleven wat verstomde werd ik wakker door muizenpootjes, overal geknaag en gekrabbel. Geen stopcontacten of wifi, dus je snapt dat ik een nogal vernietigende recentie op booking.com heb achtergelaten. Ik denk niet dat ze die gaan publiceren. Ik was wel blij dat ik 22Amp aan powerpack bij me heb.

2015-07/19639789911_14a5644ab9_k.jpg

2015-07/19639928421_c42742a073_k.jpg

Hoe goed de fietspaden naar Antwerpen ook waren, naar Brussel is het een ander verhaal. Waar de wegen voorzien waren van een nieuwe asfaltlaag zijn de fietspaden nog steeds onbegaanbaar. Ook waar een nieuwe deklaag was aangebracht, was niet de moeite genomen die even plat te walsen, zodat alles aan je fiets en je vullingen lostrilden. Toch was er ook een fietssnelweg aangelegd. Mooi glad rood asfalt en wel 150 meter lang. Om na een onoverzichtelijke bocht te einigen in een verkeersbord die met twee palen middenop het fietspad stond, zodat je er niet meer omheen kon.

In Brussel was ik het zat, ben alleen maar naar het Atomium geweest.

2015-07/19639862571_ce3265eac2_k.jpg

Het centrum was toch alleen maar een ouwe k*tstad en heb ik maar links laten liggen. Genoeg gestuiterd voor een dag. In een keer naar huis gereden. Ben alleen in Baarle-Hertog - of was het nou Nassau - gestopt om even wat te eten.

Ma 06 Jul

Het kriebelt weer

En nu in Brussel... Hotel 50 piek, mwoah...

Do 02 Jul

Mazzel

Sinds dit verhaal heb ik al weer een paar duizend kilometer gereden. Inmiddels was ik het voorval bijna alweer vergeten. Afgelopen dinsdag besloot ik via de Hollandse Brug terug te rijden. Ik weet het, dat is een extra risico aangezien het ding nauwelijks opgewassen is tegen zijn taak en ik nog steeds moet afvallen. 

Deze weg viel een beetje tegen, slechte fietspaden en een hoop stoplichten een andere voorrangssituaties. Bovendien was het erg druk. Onderweg begon mijn versnelling ook willekeurig te schakelen. Ik had al langer het idee dat mijn deraileur aan het verslijten was. Beetje sjaggie kwam ik thuis dus. Ik ben een beetje vergeten om die avond het ding te onderzoeken (iets wat ik al drie weken eerder had moeten doen.)

Toen ik gisteren weer naar mijn werk ging, was het schakelen dusdanig irritant geworden dat ik onderweg gestopt ben om te kijken of ik er iets aan kon doen. Ik constateerde dat de bout die hem aan het frame bevestigt losgekomen was. 

Mooi...

Na het weer vastzetten schakelde hij weer soepeltjes. Heel goed, hoef ik geen nieuwe derailleur te kopen. die dingen zijn best duur. Helaas, na een tijdje begon hij weer te emmeren.

grrr...

Bij inspectie op mijn werk bleek mijn ketting op het punt van breken te staan. Jazeker, ponsen kan kennelijk niet meer in de 21e eeuw. Mijn reserve sluitschakels die ik in Meppel gekocht had, zaten nog in het zijvakje van de Lidl tas die ik in Dusseldorf in de container gemikt had...

Soms heb je geluk (dat die ketting het de terugweg gehouden heeft)