Do 26 Jan

Het mysterie van de lekke band

Ik heb reeds genoemd dat ik drie keer een lekke band kreeg afgelopen maandag. Het was niet zo dat de band leeg was, zonder aanwijsbare reden. Er zat wel degelijk steeds een klein gaatje in, alsof het met een spelt geprikt was. Eén van die gaatjes zat tegenover het ventiel. Dus móest het wel vanaf de buitenband komen. 

Dit is een spiksplinternieuwe GreenGuard. Nou ja, twee- á driehonderd kilometer zat er wel op. Aan die buitenband was niets te ontdekken, zelfs niet na intens controleren van de binnen en buitenkant op die bewuste plek.

En nu?..

Heeft hij weer honderd kilometer gereden en staat hij drie dagen kreurig op druk...

Schiet mij maar lek...

Ma 23 Jan

Mango59 - vervolg

Vanochtend ben ik met de Mango naar Heerde gefietst. Om te beginnen dat was eens maar nooit weer. Ik dacht er tweeëneenhalf uur over te doen, maar het zijn er vijf geworden. Om te beginnen had ik drie keer een lekke band en geen idee waar dat vandaan komt. Mijn binnenband heeft een klein gaatje, maar ik kan niets aan de buitenband ontdekken. 

Wat me wel opgevallen is dat de Cyo oneindig veel meer licht geeft. Er zit dus echt een probleem in de bedrading die door het frame loopt. Binnenkort maar een draadboompje aanbrengen, niet zo'n heel groot probleem.

Ook moet ik een stellige bewering van me in beetje weer inslikken. Het blijkt dat een velomobiel toch wel zwaarder rijdt als de band onder de 4.5 Bar druk staat. Of dat nou komt doordat het 20"wieltjes zijn?

We zoeken het uit.

Zon 22 Jan

Mango59

Uiteraard ben ik nog niet klaar met het opknappen van de Mango. Nogmaals, het is geenszins slecht gesteld met het voertuig,  maar er moeten nog wat kleinigheden weggewerkt worden.  De banden zijn inmiddels uitgewisseld voor GreenGuards,  aangezien ik zeer regelmatig lek had met de Primo's. Gelukkig hebben deze nieuwe banden geen invloed op de snelheid,  maar de niet geringe draaicirkel is weer ietsje groter geworden. Niet echt een probleem.

Helaas is de achterbrug een klein beetje getordeerd en nu loopt de achterband op 6 bar een heel klein beetje aan.  Op 4,5 bar is er geen probleem. Voorlopig laat ik het zo, maar ik overweeg de brug te vervangen. Wanneer je aluminium last, verzwak je het naastliggende materiaal, dus misschien is dat geen goede oplossing. 

De lak laat zich fraai opknappen door Commandant, alleen zitten er twee scheurtjes, maar daar is weinig aan te doen. 

Er blijven nu twee dingen over.

Als eerste; het rubber van de gripshift zit nog aan de handen van de vorige eigenaar. Ik heb tijdelijk opgelost door het met stuurlint voor racefietsen te omwikkelen. Velomobiel.nl heeft grips op voorraad,  maar eens kijken of die passen. Moet ik weer naar Dronten fietsen,  een beetje saai stukje.

Maar het ergste is de bedrading.  Deze levert heel veel problemen. De bedrading lijkt een hoge weerstand te hebben, of er is ergens kortsluiting. De zekering is nog heel, dus ik vermoed het eerste,  maar het kan zijn dat hij te zwaar is voor de geleverde stroom. De Cyo gaf te weinig licht door deze bedrading en daarom deed hij het ook niet op de kleine MiniInTheBox accupacks. Nu heeft tot overmaat van ramp ook de accu (of de lader) het begeven, maar voordat ik dat doorhad, heb ik alles losgemaakt van deze bedrading om de oorzaak vast te stellen.  Op aangelegde noodbedrading doet de Cyo het twee uur,  met drie packs heb ik nu zes uur licht. De beugels zitten nog aan de spiegels, dus in geval van nood kan ik daar een Philips SafeRide bevestigen. De bedrading zal helaas weer helemaal opnieuw aangelegd moeten worden. Er loopt een deel door het frame, ik weet niet of ik dat weer ga doen.  

Ik heb ook een bilspier gescheurd,  maar door mijn Cauda dat niet gemerkt. Daardoor heb ik de zaak flink verergerd. Plotseling had ik in het gedeelte waar ik wel gevoel heb,  heel veel pijn. Ik heb nu twee weken rustig aan gedaan en dat heeft geholpen. Ik merk wel dat mijn conditie minder is. 

Ouder worden is een bitch...