Woe 28 Dec

Oude liefde

Jouw nieuwe liefde is iemand anders oude liefde en daar is niets mis mee. Zo ook met velomobielen. Mango59 heeft een leven achter haar rug als plezier- maar voornamelijk forensvoeruig. Ook op haar heeft dat sporen nagelaten. Zij is geenszins in deplorabele staat,  maar er zijn wel een tweetal puntjes van aandacht.

Als eerste de banden. Niet dat die versleten zijn, maar door de tijd is het rubber wat uitgedroogd. Dat geldt meer nog voor de binnenbanden Het ventiel scheurt zonder problemen af, maar dat is een ander verhaal.

ik heb de aanwezige verlichting vervangen voor een Bush & Muller Cyo lamp. Al gauw ontdekte ik waarom de vorige eigenaar voor zijn methode heeft gekozen. De bedradig is niet betrouwbaar meer en er is ook de nodige wildgroei geweest. Het viel dus niet mee om een werkende geschakelde aansluiting te vinden. Dus ik koos ervoor om tijdelijk de lamp te laten branden op de drie kleine accupacks die ik heb, een experimentje in mijn woonkamer wees uit dat de lamp het prima deed.

De lamp met enige moeite - hij paste niet echt - in de neus van de fiets gemonteerd. Toen ik eindelijk een nachtrit maakte vond ik dat de lichtopbrengst nogal tegenviel. het duurde even voordat het kwartje viel, maar de hoofdlamp ging niet aan. Kennelijk was de weerstand in de veel langere draad net genoeg om een te laag voltage te geven. de B&M kan een brede reeks voltages aan, maar er zijn kennelijk grenzen.

Overigens, de dagleds geven meer licht dan de gemiddelde fietslamp hier in de handel.

Even de draden tegen de on-board accu gehouden en alles lichtte op. Nu nog even een geschikt aansluitpunt vinden. Dit was om heel eerlijk te zijn niet te doen. En passant wel het knipperlichtprobleem opgelost. Helaas wel een draadje linksvoor losgetrokken, dat moet even gesoldeerd worden.

Eigenlijk moet de hele boel vervangen worden voor een nette draadboom, maar vooralsnog werkt het.

Maar ook met hoofdled aan vind ik de Cyo een beetje teleurstellend. In een donker bos zie je de padranden nauwelijks. Hij heeft wel een mooi breed beeld. Ik denk dat ik er maar een tweede bijzet. Dat wordt weer even speuren naar een aanbieding.

Het mag natuurlijk niks kosten...

Zon 25 Dec

Nieuwe liefde

Nee,  ik ben niet weer aan het daten. 

Sinds een maand heb ik er weer een nieuwe fiets bij. Voor mij nieuw dan, wel te verstaan. Een velomobiel, je weet wel,  zo'n overmaatse dildo op wielen. De vorige keer dat ik zo'n ding had  was het geen groot succes. Ik reed er nog niet mee rond,  of ik kreeg ernstige rugproblemen, ernstige verlammingsverschijnselen.

Toen ik hersteld genoeg was, kreeg ik een ongeluk waardoor het ding redelijk beschadigd was. Niet mijn fout maar door de nalatige ABN-Amro heb ik mijn recht nooit gekregen. Het duurde erg lang voordat mijn rug weer voldoende hersteld was om hem te kunnen repareren,  maar om een lang verhaal kort te maken, hij is niet meer in mijn bezit.   

Nu ben ik in het bezit van Mango59 en dat nummer is niet het bouwjaar,  maar het serienummer... 

Onze relatie kwam een beetje stroef op gang,  ik denk dat ze nog teveel aan haar vorige baasje gehecht was. Ik kreeg blauwe plekken op mijn schouders. De vorige eigenaar is geen schriele kerel,  maar ik ben nog forser. Ook had ik erg veel moeite om erin te klimmen. Ik moest een latente claustrofobie onderdrukken, maar langzaamaan begonnen we  aan elkaar te wennen.  

Toch waren er een paar dingen niet naar mijn zin. Om te beginnen was ik niet heel erg blij met de verlichting. Twee redelijk felle lampen zaten aan de spiegels gemonteerd. Niet de plek, maar het type lampje beviel me niet heel erg. En na een keer van het fietspad af, een weiland ingereden te zijn en een tochtje in redelijk dichte mist vanaf Putten lieten me besluiten dat de lampen weg moesten. Door de niet scherp gesneden lichtworp werd de mist een dichte witte muur voor me. Bij tijd en wijle moest ik naast me de rand van de weg volgen, want ik zag absoluut niet waar ik reed.  

Er zit nu een Bush &  Muller Cyo voorin. De lichtopbrengst valt me een beetje tegen, maar ik denk dat dat door het glaasje van de dildo velomobiel  komt. Een beetje tandpasta met een doekje zal vermoedelijk wonderen doen. In ieder geval is de worp veel beter. Ik vind overigens wel dat er veel dure rommel als fietsverlichting wordt verkocht. Je ziet zelf niets, maar de rest van de wereld sukkelt met lasogen het fietspad af.

Ook heb ik ook door een groot aantal kleine ingrepen de fiets een stuk stiller gemaakt. Hij zoeft nu geruisloos over de weg. Nou ja,  bijna geruisloos er zit nog een krakje in het trapas. Waarschijnlijk even loshalen, invetten en klaar is Kees Beru. Niet het meest makkelijke klusje in een dildo velomobiel.  Inmiddels ook een draadloos tellertje geplaatst en de GPS een goed plekje gegeven. Er moeten nog steeds een paar klusjes gedaan worden,  maar we doen rustig aan. 

2016-12/oi000002.jpg

2016-12/oip00002.jpg

Zat 26 Nov

Weten

Wanneer ik dit schrijf, heb ik een liter wijn op. Dus het zal wel een lekker onsamenhangend verhaal met typfouten  worden. Maar goed, ik wil dit toch even kwijt.

Wanneer ik je vraag wet de snelheid van het licht is, dan zul je waarschijnlijk meteen antwoorden; 300.000 km per seconde. Hoe kun je hier zeker van zijn? Vermoedelijk heeft je een leraar op de middelbare school je dit verteld. En je hebt dit een aantal keren gelezen in interessante wetenschappelijke artikelen. Kortom dit kan niet anders dan dat het correct is. Overigens merk ik op dat het exacte getal 299.793,5 kilometer per seconde is, maar dat doet niet ter zake. Afrondingen en gemak van onthouden en zo.

Blijft het feit, hoe kun je hier zo zeker van zijn? (Overigens ben ik er van overtuigd dat het correct is)

Heb je enig idee hoe de lichtsnelheid gemeten wordt? 99,9% kans dat je geen idee hebt; laat staan dat je het zelf gemeten hebt. Dus je moet maar geloven dat dit de waarheid is. Per slot van rekening weet de wetenschap toch alles?

Maar waarom denk je dat dit de waarheid is? (mits je dit wist)

Lees verder